غذا خوردن به هنگام تماشای تلویزیون مصرف فست فودها را افزایش و لذت از غذا را کاهش می دهد

10 نوامبر 2013- احتمال مصرف فست ‌فودها در خانواده‌هایی که وعده‌های غذایی خود را همراه با تماشای تلویزیون صرف می کنند، بیشتر است.

 این تحقیق نشان داد خوردن شام با تماشای تلویزیون میزان لذت از غذا را در مقایسه با افرادیکه  شام خود را بدون تماشای تلویزیون صرف می کنند، کاهش می‌دهد.

 محققان دانشگاه مینه سوتا با هدف بررسی ارتباط تماشای تلویزیون درهنگام صرف شام و عوامل خطر چاقی دوران کودکی که موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود، این تحقیقات را انجام دادند. برای این منظور، آنها به تجزیه و تحلیل ویدئوهایی ضبط شده از 120 خانواده که دارای کودکی با سن 6 تا 12 سال بودند، فاصله‌ی سالهای 2012 تا 2013 پرداختند.

هریک از این خانواده‌ها از یک iPadبرای ضبط ویدئوهایی از دو وعده‌ی غذایی خود استفاده کردند.

دانشمندان سپس به بررسی ارزش وعده‌های غذایی آنها و اینکه در زمان صرف آن به تماشای  تلویزیون مشغول بودند و همچنین جوعاطفی خانواده پرداختند.

 دو سوم از خانواده ها در طول صرف غذای خود تلویزیون را روشن می‌کردند که دو سوم از آنها در حین صرف غذا به برنامه‌ی تلویزیونی توجه کرده و یک سوم به آن توجهی نمی کردند.

آنالیز ویدئوها نشان داد خانواده‌هایی که تلویزیون را در طول یک وعده‌ی غذایی خود یا هیچکدام از دو وعده‌ی غذایی روشن نمی‌کردند، نسبت به خانواده هایی که در هنگام صرف هر دو وعده‌ی غذایی خود به تماشای تلویزیون می‌پرداختند، از غذای خود لذت بیشتری می‌بردند. این یافته‌ها صرفنظر از میزان توجه به تلویزیون بدست آمد.

علاوه بر این غذای خانواده‌هایی که در حین صرف غذا به تماشای تلویزیون نمی‌پرداختند، سالم‌تر بود و خانواده‌هایی که به تماشای تلویزیون می‌پرداختند بیشتر از فست فودها استفاده می‌کردند.

نویسنده‌ی ارشد این مقاله  دکتر Trofholzگفت: وعده‌های غذایی که در خانواده‌ها استفاده می‌شود از بسیاری از جهات نقشی حفاظتی در سلامت کودکان دارد، روشن بودن تلویزیون در حین صرف غذا فرصت ایجاد ارتباط بین اعضای خانواده را کاهش می‌دهد و اثرات حفاظتی صرف وعده‌های غذایی در میان خانواده را از بین می‌برد.

دکتر Trofholzگفت: کودکان خانواده‌هایی که به هنگام صرف غذا، تلویزیون تماشا می کنند، دارای اضافه وزن یا چاقی بیشتری نسبت به کودکان خانواده هایی که تلویزیون خود را درهنگام صرف غذا خاموش می‌کنند، نبودند، اما والدین می توانند درغیاب تلویزیون با کودکان خود ارتباط  برقرار کرده و آموزشهایی را در مورد رژیم غذایی سالم به آنها بدهند. علاوه بر این، می توانند خاموش کردن تلویزیون را در حین صرف غذا و تمرکز بیشتر بر غذا و عادات غذایی سالم را به کودکان خود آموزش دهند. نتایج این تحقیق درمجله‌ی Appetiteمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/families-eating-with-tv-on-are-more-likely-to-eat-fast-food,-study-finds-94153797.html